Három történet csodaszerekről. Orvosi ajánlásra! Vagy mégsem…

Picture of Dr. Megyaszai Márta

Dr. Megyaszai Márta

1.történet


    Pár hete egy nagyon kedves betegem írt rám Messengerben: “Doktornő, ez a krém
    tényleg jó? Az ország legismertebb ortopédus professzora ajánlja!”
    Szerintem ez a professzor nem krémek reklámozásával tölti az idejét, hanem
    műtétekkel, szervezéssel, tudománnyal. Kértem, küldje át a videót.
    Átküldte.
    Egy tévés személyiség “riportja”, amiben több “orvos” is állítja, hogy ez a krém
    meggyógyít minden ízületi betegséget. Link alul, most akciósan rendelhető!
    A riporter szájmozgása furcsa, a mondatok stílusa is arról árulkodott: AI (=MI, azaz
    Mesterséges Intelligencia) által generált hamis videó!

    2. történet


    Barátnőm küldött át egy videót, ahol az ország egyik legismertebb és legnépszerűbb
    belgyógyásza arról beszél, hogy nem érti, miért szednek még emberek
    vérnyomáscsökkentőt, hiszen ez a készítmény örökre megoldja a problémát! Link a
    videó alatt…
    Csakhogy a szavak, a stílus egyáltalán nem hasonlítottak az orvoséra. És gondolj
    bele: arra buzdít, hogy hagyd el a gyógyszered! Ez életveszélyes. Vajon a
    forgalmazó ezt tudja? És ha igen, jól aludt, amikor sokat eladott a termékből?

    3. történet


    Egy ismert kórházigazgató pár hete maga posztolta: eddig elkerülte, de immár ő is
    szerepel egy hamis videóban, amiben ki tudja, milyen csodaszert próbálnak az ő
    arcával és hangjával eladni.
    Hogyan készül egy ilyen kamu videó?

    Elég találni a neten egy pár perces videót valakiről.

    Megírni a szöveget.

    Az AI pedig a kettőt összerakja: a híres ember szájába ad bármit.
    Mire figyelj, hogy felismerd?

    Valódi orvos ritkán reklámoz konkrét készítményt. Ha mégis, akkor más
    fórumokon (saját honlapján, közösségi média felületén) is ajánlja az adott
    terméket!

    Sokszor csak egy kiragadott részletet látunk egy (nem létező) interjúból.

    Lehet, hogy a te füledben is ott cseng az adott ember beszédstílusa, de most
    nem azt hallod

    Nincs összhangban a hang és a mimika, a kézmozgások, a testbeszéd

    Gyanús lehet a háttér

    Szenzációsan túlzó, reklámszerű, érzelmekre ható mondatokat használnak
    (”garantált gyógyulás, “azonnali hatás”, “örökre megszabadít”)
    Összefoglalom
    Ha híres ember reklámoz egy szert, és alatta ott a link: állj meg egy percre. Nézz
    utána!
    Az esetek többsége hamis. Ha igaz, és számodra hiteles az illető, akkor nyugodtan
    dönthetsz a vásárlás mellett.
    Én is ajánlok termékeket, leginkább azonban a hatóanyagot. Ha ilyen hatóanyagú
    termékből több jó van, felsorolom. Ha csak egy, azt javaslom. De nyomulós,
    életveszélyes, reklámszerű videóval – azt nem.


    Légy kíváncsi, szükséges mennyiségben kételkedő, vigyázz magadra és
    szeretteidre!


    Egészséget kívánok!